01. Liceul
Gheorghe Şincai High School
1920’
Calea Șerban Vodă 167
Literatura de
specialitate îi atribuie arhitectei doar aripa vestică a acestui liceu.
Decorațiile epurate ne duc cu gândul la un Neoromânesc târziu, deși, dacă nu ar
fi folosit ancadramente tip funie pentru ferestrele de la etajul al doilea din
turnul de racord de colț sau ocnițele din cartușele ferestrelor de la etajul
întâi, am fi concluzionat că este mai degrabă o arhitectură eclectică. Aceste
detalii și masivitatea, datorată în parte și programului arhitectural
(învățământ), constituie totuși semnătura stilistică Neoromânească. Arhitecta
are puterea de caracter de a continua construcția existentă în așa fel încât să
nu putem suspecta că a fost constuită în etape diferite. Ritmicitatea fațadei,
realizată prin gruparea a câte trei ferestre, speculează lungimea aripii din
lungul Căii Șerban Vodă, împrumutând acesteia eleganță și o omogenitate a
frontului construit.
The dedicated literature atributes to the architect only
the western wing of this high school. The clensed decorations hint towards a
late Neoromanian style, although, if not for the rope-motif frames of the second floor windows in the corner tower
or for the blind niches in the first floor window cartouches, we would have
come to the conclusion that it has an Eclectic architecture. These details and
its’ massiveness, owed in part to the building type (educational), make up,
however, for the Neoromanian signature. The architect has the character
strength to continue the existing building in such a manner, that we can not
suspect it was built in two different stages. The rhythm of the facade,
accomplished by creating three window groups, speculates the length of the wing
along Calea Şerban Vodă, lending it elegance and a homogeneity of the built
front.
Autori text / Text
authors: Răzvan LĂCRARU, Mihaela LĂCRARU
02. Biserica
Sfânta Treime Ghencea Church
1927 Calea 13
Septembrie 211
Planurile acestei
biserici sunt semnate de arhitecta Virginia ANDREESCU HARET și de colaboratorul
acesteia, arhitectul Jean POMPILIAN (1872-1938), iar construcția acesteia a
durat din 1927 până în 1934.
Construită cu o
structură mixtă de zidărie și beton armat, biserica este definită de volumul și
fațadele gândite în liniile unui Neoromânesc târziu, elegant și cu proporții
zvelte. Destinațiile spațiilor interioare transpar foarte ușor în volumul
exterior: exonartexul înalt, marcat cu două turle mici și precedat de un
pridvor luminos; pronaosul cu contraforții care preiau eforturile generate de
bolta din beton armat; naosul cu turla Pantocratorului și absidele corului;
volumul mai scund al altarului cu proscomidia și diaconiconul. Utilizarea
raportului de aur pentru dimensionarea traveilor, a ferestrelor, a ocniţelor şi
a turlei Pantocratorului, introduce dimensiunea umană alături de dimensiunea
divină a edificiului.
The plans of this church are signed by architect Virginia
ANDREESCU HARET and her colleague, architect Jean POMPILIAN (1872-1938), and
it’s construction period span from 1927 untill 1934.
Built with a mixt masonry and reinforced concrete structure,
the church is defined by the volume and facades imagined within the lines of an
elegant and slender late Neoromanian style. The destinations of the inner
spaces are easily recognised within the exterior volume: the tall exonarthex,
marked by two small steeples; the narthex with its buttresses that assume the
load generated by the concrete vault; the nave with the Pantocrator Dome and
Steeple and the choir apses; the smaller volume of the sanctuary with the prothesis
and the diaconicon. The use of the Golden Ratio for the dimensioning of facade bays,
windows, blind niches and for the Pantocrator Steeple, introduce the human
dimension next to the divine dimension of the building.
Autori text / Text
authors: Răzvan LĂCRARU, Mihaela LĂCRARU
03. Vila I. Nistor
Villa
1935 Strada Dr.
Anibal Theohari 17
Construită câţiva
ani mai târziu decât restul vilelor semnate de ANDREESCU HARET în parcelările
Cotroceni, reşedinţa familiei NISTOR din strada Dr. Teohari etalează un Modernism
auster, susţinut cu ajutorul unui joc de volume simple. Ferestrele fără
ancadrament, grupate pentru a mima ferestre de colţ sau fereastra-bandou -
emblemă a Modernismului, sunt singurele elemente care rup monotonia volumelor.
Intrarea este flancată de două coloane nedecorate, reminiscente din Art Deco.
Vila este
amplasată într-un context coerent de vile şi mici imobile de raport realizate
în stil Modernist sau Art Deco (uneori cu influenţe Mauro-Florentine).
Built a few years later than the rest of the villas
signed by ANDREESCU HARET within the Cotroceni residential parks, the NISTOR
residence on Dr. Teohari Street exhibits an austere Modernism, supported by a
play with simple volumes. The frameless windows, brought together to resemble
corner windows or the band window – symbol of Modernism, are the only elements
that brake the monotony of the volumes. The entrance is flanked by two plain
columns, reminiscent of Art Deco.
The villa is set in coherent urban texture made up of
villas and small apartment buildings of Modernist or Art Deco styles (with
Moorish Revival influences from place to place).
Autori text / Text
authors: Răzvan LĂCRARU, Mihaela LĂCRARU
04. Vila Ing.
Steinberg Villa
1930 Strada Dr.
Joseph Joseph Lister 31
Situată în
vecinătatea parcului Elefterie, casa a aparţinut familiei inginerului
Steinberg. La origine casă de factură neoromânească, a fost din păcate afectată
destul de grav de reabilitarea recentă, în urma acesteia nepăstrându-se
decoraţiile şi materialele de construcţie originale (ancadramente, partiţia tâmplăriei,
balustradă, învelitoare, cromatică a faţadei). În compoziţie se remarcă un corp
dominant pe verticală, care trimite către tipologia tradiţională a foişorului.
Golurile descresc pe verticală - 3 ferestre de mici dimensiuni la ultimul nivel
în “turnul-foisor” şi o fereastră curbată, susţinută de linia acoperişului, în
zona centrală a faţadei. Profilele
actuale sunt mult simplificate, iar datele despre decoraţia originală lipsesc. Faţada principală prezintă mai multe registre tratate cu
cărămidă aparentă, este însă greu de stabilit dacă aceasta era decoraţia
originală. Casa a fost ulterior extinsă cu un garaj. Singurul element autentic
este intrarea, marcată de un pronunţat ancadrament rectangular şi de o cornişă
simplă, dreaptă, de culoare albă. Uşa de intrare, în trei canaturi, din lemn şi
geam cu grilaj, ar putea fi cea originală, ca şi uzanţa de a aşeza un corp de
iluminat rotund deasupra intrării. Se remarcă, element specific zonei
Cotroceni, gardul transparent din bare orizontale situat peste un soclu nu prea
înalt din zidărie. În cazul casei de pe strada Dr. Lister 31, el este şi
îmbrăcat într-o pânză de verdeaţă agăţătoare.
Situated in the neighbourhood of the Elefterie park,
the house belonged to the family of eng. Steinberg. Being at the origin a
Neo-Romanian house, it has been strongly affected by recent rehabilitation
which didn't preserve the original elements (window frames, partition of
carpentry, balustrade, roof covering, chromatic). The composition is dominated
by a tall volume recalling the Romanian "foişor". The voids of the
façade decrease with height - on top being three small openings and a curved
window sustained by the cornice in the central area of the facade. Actual
profiles are over-simplified and information about original decoration has been
lost. The main facade presents various registers in apparent brick but it is
hard to estimate if this kind of surface is original. The house has been
extended with a new garage. The only authentic element is the entrance, which
is marked using a rectangular frame and a simple white cornice. The wooden
entrance door, with windows protected by metal grills, divided in three parts,
may also be original, as well as the custom to put a round exterior lamp above
the entrance. The transparent enclosure made out of horizontal bars, on a
masonry base, is typical for Cotroceni. Moreover, in the case of the house from
Dr. Lister 31, the bars are covered with vegetation.
Autor
text / Text author: Elena-Codina
DUȘOIU
05. Vila Colonel
Cezar Golici Villa
1928 Strada Dr.
Mihail Obedenaru 16
Casa Neoromânească
prin excelenţă, cu toate atributele specifice stilului, casa din strada Mihail
Obedenaru 16 are prestanţa unei reşedinţe nobiliare, transpusă în timp la
începutul secolului XX. Ea a fost construită pentru colonelul Cezar Golici, în
aceeaşi zonă din vecinătatea parcului Elefterie. Construcţia a beneficiat de o
restaurare recentă, îngrijită, care a pus în valoare elementele originale
constructive şi decorative. Regăsim foişorul cilindric de colţ, cu acoperire în
şarpantă conică dotată cu streasină generoasă, atât de prezent în creaţia
arhitectei. Spre deosebire de casa din Intrarea Spătarului 8, ambele niveluri
ale foişorului sunt închise cu ferestre ce formează spaţii de tip bovindou. Se
remarcă ieşirea în consolă a etajului acestui foişor de colţ, bogata decoraţie
a acestuia şi lucarnele concentrice din acoperişul conic, ca şi ferestrele
rotunde de aerisire de la nivelul cornişei acestuia. Casa prezintă o întreagă
suită de elemente neoromâneşti: cornişa parţial arcuită, acoperind o loggie
lucrată în lemn, copertina semicilindrică, sprijinită pe console de lemn,
deasupra uneia dintre intrări, brâul înalt, bogat decorat, situat la partea
inferioară a cornişei, loggia cu arce trilobate, de factură brâncovenească,
intrarea principală printr-un portic arcuit, sprijinit pe două coloane joase,
protejat de o acoperire proprie. Gardul construcţiei este cel original, cu
stâlpi puternici din beton şi panouri de fier forjat.
Neo-Romanian house by excellence, presenting all the
attributes of the style, the house at Dr. Mihail Obedenaru street, 16 shows the
stateliness of a noble manor, moved to the beginning of the XXth century. It
was constructed for the colonel Cezar Golici, in the same area located in the
neighbourhood of the Elefterie Park. The house benefited of a recent
restoration that has reconfirmed the value of the original constructive and
decorative elements. The cylindrical corner tower, protected by a generous
conical roof, is recurring element of the architects’ creation. Unlike
the one from the house situated in Intrarea Spătarului 8, both levels of the
tower are enclosed, creating a bow-window. The upper part of the corner tower,
richly decorated, is cantilevered. The attic of the tower receives light
through the concentric dormers of the conic roof. A large series of
Neo-Romanian elements can be observed: the partially arched cornice, covering a
wooden logia, the semi cylindrical covering sustained
by wooden beams above one of the entrances, the high, richly decorated frame
below the cornice, the main logia with trefoil arches,
the main entrance through a low porch sustained by two thick columns. The
enclosure is the original one, having a structure of concrete pillars and
carved iron panels.
Autor
text / Text author: Elena-Codina
DUȘOIU
06. Vila Georgescu
Villa
1930 Strada Dr.
Louis Pasteur 41
Reşedinţa familiei
GEORGESCU are o siluetă masivă, dominată de
volumul înalt din stânga intrării principale. Evidenţiat şi la nivelul
acoperişului, doar acest volum privilegiat a fost decorat şi cu o cornişă
ornamentală, cu un iz Art Deco. Vila are o siluetă care duce cu gândul mai mult
la Neo Românesc, dar puţinele ornamente sunt foarte epurate, iar vitrajele
generoase situează şi mai exact reşedinţa în contemporaneitate. Recentele
lucrări la fațade îngreunează foarte mult amplasarea clădirii între limitele
unui stil anume.
Detaşat cu circa
doi metri de restul faţadei şi cu un nivel mai înalt, volumul vertical tip
foișor, vădit simetric transformă ce rămâne din faţada principală într-un
fundal pentru acesta.
Vila este
amplasată mult retras faţă de stradă, atipic pentru parcelarul Elefterie, iar
momentan este în cursul unei ample renovări.
The GEORGESCU residence has a massive sillhouette,
dominated by the tall volume, on the left side of the entrance. Evidențiat și
la nivelul acoperișului, only the privileged
volume was decorated with an ornamental cornice, with a hint of Art Deco. The
villa has a sillhouette that would lead us to place it within the Neo Romanian
style, but the ornaments are over-clensed and the large windows place the
residence more firmly into contemporary times. The recent facade works make it
very difficult to pin a particular architecural style to the building.
The symetrical, tower-like volume, detached by almost two
meters from the rest of the facade, and a level higher than it, turns what is
left of the facade into a background for itself.
The villa is very retreated from the street alignement,
unusual for the Elefterie Residential Park, and is currently undergoing ample
restorations.
Autori text / Text
authors: Răzvan LĂCRARU, Mihaela LĂCRARU
07. Vila Profesor
Popescu şi Iosif Gabrea Villa
1930 Strada Mihail
Obedenaru 6 şi 6a
Este vorba, de
fapt, de un tandem de locuinţe cuplate, fără a aborda clasica compoziţie în
ogindă, proprietari fiind profesorul Popescu şi Iosif Gabrea. Casa reeditează,
ceva mai modest, elemente de limbaj din vocabularul vecinei sale ceva mai
opulente situate pe aceeaşi stradă la numarul 16: foişorul cilindric de colţ cu
acoperire conică, motivul cuplării ferestrelor în sistem de câte trei,
copertina de tip acoperiş de sine stătător, rezemată pe console de lemn, aflată
deasupra intrării. O frumoasă caracteristică a acestei case este îmbrăcămintea
aproape totală în iederă a faţadei de nord-vest (principală) – romantic “perete
verde”, cum i-am spune astăzi. Restaurarea recentă a văduvit construcţia de
materialul original al învelitorii. Se remarcă ieşirea în grădină printr-un
element de tip bovindou, cu acces către un podest şi o scară semi-elicoidală
acoperite cu piatră. Decoraţia este mai simplă decât în cazul altor locuinţe
unifamiliale concepute de arhitectă: ancadramente rectangulare în jurul
golurilor, baluştri obişnuiţi în dreptul parapetelor.
The building shelters, in fact, two attached houses
that don't adopt the classical "mirror" composition. The owners were
professor Popescu and Iosif Gabrea. The house re-edits, in a more simple way,
elements from the architectural vocabulary of its sophisticated neighbour on
the same street (no. 16): the cylindrical tower with conical roof in the
corner, the organisation of windows in packs of three, the entrance canopy solved
as an independent roof sustained by a wooden structure. A beautiful
characteristic of this house is the almost complete covering of the main
north-western façade with hanging vegetation - a romantic "green
wall", as we may call it today. In the recent rehabilitation of the house
the original ceramic tiles of the roof have been lost. A special element is the
relation with the garden, realised through a separate volume (bow-window)
acceded by a semi-helicoidal stair covered with stone. Decoration is simpler
than in the case of other individual houses conceived by the architect,
consisting in rectangular frames around the windows and common pillars forming
the balustrades.
Autor
text / Text author: Elena-Codina
DUȘOIU
08. Vila Radu şi
Elena Perianu Villa
Vila construită
pentru profesorul secundar Radu PERIANU (1886-1976) si soția sa, Elena, este un reușit exercițiu Art Deco care
etalează cu eleganță o serie de trăsături ale stilului: cornișă și profilaturi
epurate, bovindou trapezoidal în plan, balcoane rotunjite, baluștri stilizați
până la forma de cilindru și altele.
Proprietarul,
istoric și secretar de redacție la ‘Revista Istorică Română’, a recunoscut
probabil calitățile designului contemporan propus de ANDREESCU HARET și
împrejurările fericite (casa nu este înscrisă în decretul pentru naționalizarea
imobilelor din 20 aprilie 1950, și a fost locuită în continuare de familia
PERIANU) au făcut ca imobilul să se păstreze într-o stare foarte bună și fără
intervenții neavenite. Se pot remarca la această vilă chiar trăsături care premerg
Modernismului: deși nu este acoperită în terasă, acoperișul este ascuns de un
atic înalt, evitând astfel streșinile, iar la etajul întâi două ferestre sunt
grupate în jurul colțului dinspre Bulevardul Eroilor, mimând o fereastră de
colț specifică fațadei moderniste, eliberată de rol structural.
The villa built for secondary professor Radu PERIANU
(1886-1976) and his wife, Elena, is an able Art Deco exercise that elegantly
exhibits a series of features of the style: clensed cornices and liner,
bow-window with trapezoid-shaped plan, rounded balconies, balustres stylized to
the shape of a cylinder and others.
The owner, historyan and editor at ‘Revista Istorică Română’ (Romanian Hystorical Journal),
probably recognized the qualities of the contemporary design proporsed by
ANDREESCU HARET and the happy circumstances (the house is not listed on the
building nationalizing decree of April 20th 1952 and it was further
inhabited by the PERIANU family) allowed the building to be kept in good
condition and without inappropriate interventions. Upon examining this villa
one can observe features that forego Modernism: although it does not have a
terrace roof, the actual roof is hidden by a high parapet, thusly avoiding the
use of overhangs, and on the first floor two windows are grouped together
around the corner facing Bulevardul Eroilor, simulating a corner window,
typical for the non-load-baring Modernist facade.
Autori text / Text
authors: Răzvan LĂCRARU, Mihaela LĂCRARU
09. Centrul de
Cercetări Antropologice al Universității de Medicină Carol Davila
The Anthropology
Research Centre for the Carol Davila Medical University
1927 Bulevardul Eroii Sanitari 8
Virginia ANDREESCU HARET a proiectat și construit în
perioada 1924-1927 trei clădiri pentru Universitatea de Medicină: castelul de
apă (demolat la o dată ulterioară), uzina (clădire tehnică cu arhitectură
industrială) și Centrul de Cercetări Antropologice, toate amplasate în spatele
corpului principal al Universității de Medicină Carol Davila – opera Beaux Arts
a arhitectului Louis BLANC (1860-1903).
Volumul ‘curat’ al clădirii Centrului de Cercetări prezintă
în general caracteristicile arhitecturii industriale, cu vitraje ample, lipsa
decorațiilor și acoperiș aplatizat, oferind aproape aspectul unei clădiri cu
terasă. Singurele abateri de la rigoarea
industrială sunt aparatul de intrare și cornișa. Aparatul de intrare este
alipit volumului principal al centrului de cercetare si este o rezolvare
monumentala austera pentru accesul personalului.
Alipită unei
fațade scurte a centrului de cercetare este fosta clădire a uzinei, iar în
spatele ei se găsea turnul de apă cu structură din beton armat. Între anii
1932-1939 în spatele acestor clădiri se edifică Institutul de Igienă București,
operă modernistă a arhitectei Henrietta DELAVRANCEA-GIBORY (1897-1987).
Virginia
ANDREESCU HARET designed and built from 1924 untill 1927 three buildings for
the Medical University: the water tower (later demolished), the heating plant
(a technical building with an industrial architecture) and The Anthropology
Research Center, all placed behind the main building of the Carol Davila
Medical University – Beaux Arts creation of architect Louis BLANC (1860-1903).
The
‘clean’ volume of the Research Center building mainly exhibits industrial
architecture features, with ample windows, a lack of decorations and a
flattened roof, resembling a terrace roof. The only exceptions to the
industrial rigor are the entrance apparatus and the cornice. The entrance apparatus is added to the main
volume of the research center and is an austere monumental solution for staff
access.
Adjacent
to one of the short facades is the old heating plant building and behind it stood
the water tower with its’reinforced concrete structure. Between 1932 and 1939,
behind these buildings the Bucharest Hygiene Institute is erected, a modernist
work of architect Henrietta DELAVRANCEA-GIBORY (1897-1987).
Autori text / Text
authors: Răzvan LĂCRARU, Mihaela LĂCRARU
10. Palatul Societăţii Tinerimea Română
The
Palace for Tinerimea Română Society
Clădirea, deşi
realizată în cooperare cu arhitectul Jean POMPILIAN (1872-1938), este una din
cele mai reprezentative pentru creaţia arhitectei. Construcţia este dintre cele
mai vechi creații ale Virginiei ANDREESCU HARET, şi planurile se găsesc în
Arhivele Naţionale din Calea Văcăreşti. Este înscrisă pe lista monumentelor
istorice cod LMI B-II-m-B-18891.
De construcţie
s-au ocupat arhitectul Raul NEGRU şi inginerul Valer PALER. Palatul este de dimensiuni mari - parter, subsol şi 7
etaje. Sala de festivităţi se află la etajul I, până la etajul IV. Etajele
cuprind şi spaţii anexe şi administrative ale instituţiei. Aceste patru etaje,
deşi reflectă spre exterior spaţiile anexe şi administrative în distribuţia
ferestrelor, sunt marcate ca atare în faţadă, formând un registru comun.
Etajele 5 şi 6 formează registre separate, iar etajul 7 este mansardat. Decoraţia
este în stil clasicizant. Din 1991 se află într-o continuă restaurare.
The
building, although designed in cooperation with architect Jean POMPILIAN
(1872-1938), is one of the most significant for the work of the architect. This
structure is also one of the earliest of Virginia ANDREESCU HARET’s creations,
and the plans can be found within the National Archives in Calea Văcăreşti. It
is listed as monument with the code LMI B-II-m-B-18891.
The
construction work was conducted by architect Raul NEGRU and engineer Valer PALER.
The palace is one of large dimensions - with ground floor, basement and 7 upper
floors. The festivity hall is on the 1st floor, raising up to the 4th. These
floors also contain the annexes and the administrative spaces of the
institution. These four floors, although reflecting to the exterior the annex
and administrative spaces through the distribution of windows, are marked as an
ensemble in the facade, creating a common registry. The 5th and 6th floor form
separate registries and the 7th floor marks the mansard register. The
decoration style has a powerful classical resonance. The building has been
undergoing a continuous restoration process since 1991.
Autor text / Text
author: Maria BOŞTENARU-DAN
11. Ansamblu de
vile pentru funcționari - Casa de Depuneri şi Consemnaţiuni
Ensemble
of villas for clerks of Casa de Depuneri și Consemnatțiuni
În zona din
apropierea Pieţei Operei, şi de trecere spre cartierul Cotroceni, arhitecta a
proiectat un ansamblu de 7 vile cu tipologia locuinţelor sociale. Vilele au
parter şi etaj sau parter, etaj şi pod locuibil, acoperirea fiind în şarpantă.
Remarcabile sunt elementele de bovindou care decorează faţada, cu susţinerea în
consolă marcată, şi care preiau în mod simplificat elemente neo-româneşti.
Subsolul este înalt, aproape demisol, iar arhitectura face uz de elemente curbe
atât în structura planului, cât şi pentru elementele de bovindou amintite,
accentuându-se astfel în mod diferit colţul, în funcţie de poziţia în cadrul
ansamblului, care se dezvoltă pe străzi concentrice, uneori folosindu-se
simetria pentru clădirile opuse respectiv cuplate. Ansamblul este completat de alte
vile, ale altor arhitecţi, care respectă acelaşi specific, cu acoperirea chiar
a intrării cu coperină în şarpantă.
In an
area situated in the vicinity of the Opera Plaza, and one of transition to the
Cotroceni neighbourhood, the architect designed an ensemble of 7 villas with
the typology of social housing. The villas have ground floor and upper floor,
or ground floor, upper floor and attic, having pitched roofs. Noteworthy are
the bow-window elements which decorate the facade, with marked cantilever
supports, while the architecture employs curved elements both in the structure
of the plan as well as for the before mentioned bow-window elements, thusly emphasizing
the corner in different ways, depending on the position in the frame of the
assembly, which is developed on concentrical streets, sometimes using symmetry
for opposite and, respectively, coupled houses. The ensemble is completed by other
villas, designed by other architects, which meet up the same specificity,
sometimes covering even the entrance with a pitched roof canopy.
Autor
text / Text author: Maria
BOŞTENARU-DAN
12. Vila Viorica și Gheorghe Rujinski Villa
Vila proiectată pentru familia Generalul RUJINSKI,
comandantul Corpului II Armată este compusă dintr-un joc Modernist de volume cu ușoare tușe Art Deco. Compoziția
balconului-copertină și a volumului vertical care adăpostește intrarea este
principalul eveniment al celor două fațade vizibile dinspre stradă. Rotunjirea
plăcii balconului și sublinierea acesteia cu o balustradă metalică de influență
Streamline (cum probabil că era înainte de intervențiile recente asupra
fațadelor) împreună cu teșitura colțului clădirii ne confirmă bagajul Art Deco
pe care îl mai aveau atât arhitecții cât și comanditarii acelor ani. Ieșirea
balconului în consolă și peste trotuar a fost mai mult ca sigur un manifest al
contemporaneității acelei perioade, întocmai cum era și antena de radio,
tratată ca ornament pe clădirile din anii 30’.
Grupările de
ferestre au rolul de a mima ferestrele de colț și fereastra-bandou ale
modernității, în timp ce parapetul în trepte al scării de acces este un ecou al
Art Deco-ului încă prezent la acel moment.
The
villa designed for General RUJINSKI, leader of the 2nd Army Core, is
comprised of a Modernist play on volumes with slight Art Deco brush strokes.
The composition of the canopy-balcony and the vertical volume that houses the
entrance is the main event of the two facades visible from the street. The
rounding of the balcony slab and emphasizing it with the metal Streamline
railing (as it must have been before the rcent facade interventions), together
with the beveling of the corner of the building confirm that the Art Deco
heritage that both architects and owners still carried. The cantilevering of
the balcony over the sidewalk was more than likely a manifesto of the periods’
contemporaneity, just as the radio antenna was, treated as an ornament on the
buildings of the 30’s.
The
window groups are meant to simulate the corner and band windows of modern
times, while the parapet in steps is reminiscent of Art Deco, still actual at
that moment.
Autori text / Text
authors: Răzvan LĂCRARU, Mihaela LĂCRARU
13. Depozit vinuri
şi locuinţe Banca Viticolă
Wine
warehouse and living quarters for Banca Viticolă
Clădirea este
situată în zona Gării de Nord. Are un plan în formă de L, cu o curte interioară
deschisă spre stradă. Construcţia este parter cu două etaje, cu parterul
parazitat de anexe. Al doilea etaj prezintă o interesantă combinaţie cu
elemente din lemn, în timp ce primul etaj se caracterizează prin stil tipic
Neo-românesc, cu arce în plin cintru. Elementele de lemn însă de disting de
tipicul Neo-românesc şi urmează logica constructivă a unei şarpante sau a unei
clădiri cu schelet din lemn (cu diagonale). Pe cele două laturi ale clădirii
dimensiunile ferestrelor diferă.
The
building is situated in the Northern Train Station area. It has an L shaped
plan, with the interior court opened towards the street. The building has a
ground floor and two upper floors, with numerous parasites covering the ground
floor. The second floor presents an interesting combination of timber elements,
while the first floor is characterised by elements in typical Neo-Romanian
style, with centered arches. The timber elements however differ from the
typical Neo-Romanian and follow rather the constructive logics of a roof or of
a half-timbered building (with diagonals). On the two sides of the building the
dimensions of the windows differ.
Autor
text / Text author: Maria
BOŞTENARU-DAN
14. Vila
inginer Dumitru Stoica V
Concepută pentru familia inginerului Dumitru Stoica, situată
pe fosta stradă Mihai Eminescu, casa face parte dintre creaţiile Moderniste ale arhitectei. Se remarcă însă cornişa cu
model geometric, de influență Art Deco, folosită şi în cazul altor construcţii
de locuinţe concepute de arhitectă (de exemplu la casa din Intrarea Spătarului
8, de stil neoromânesc). Vocabularul casei utilizează elemente regăsite şi în
alte case Moderniste ale arhitectei, precum geamul de colţ, preluat atât la
parter, cât şi la etaj, cuplarea câte trei a ferestrelor de mici dimensiuni de
la ultimul nivel, marcarea soclului construcţiei care exprimă un demisol înalt,
protecţia intrării printr-o copertină subţire, din beton armat, fereastra
rotundă de tip ‘pachebot’. Ca element specific al volumetriei, putem cita
intersecţia în cruce a două volume ieşite în consolă la nivelul etajului (pe
faţadele de sud şi de est), şi balconul cu formă rotunjită, cu balustrada din
feronerie, continuat pe aceeași orizontală cu un alt mic balcon situat la celălalt
capăt, pe faţada de est. Se remarcă deasemenea o subtilă curbură pe faţada de
acces a clădirii, în legătură cu intrarea şi copertina care o protejează.
Conceived for the family of engineer Dumitru Stoica
and located on the street formerly called Mihai Eminescu, the house is part of
the Modernist creations of the architect. The cornice is decorated with a
geometric pattern, of Art Deco influence, also used in the case of other
dwellings conceived by the architect (as Intrarea Spătarului 8, in Neo-Romanian
style). The vocabulary of the house deals with elements that can be generally
found in other Modernist creations of the architect, such as the corner window,
used as well in the ground floor and in the upper floor, the pack of three
small windows above, the tall basement that
expresses a high underground level, the protection of the entrance by a thin reinforced
concrete canopy, the circular window in a ‘cruise liner’ style. The crossed
intersection of two rectangular volumes at the upper level is characteristic for
this house, as well as the balcony which ends with a rounded slab, with an iron
railing, continued with another small balcony at the other side, on the same
horizontal axis. A subtle curving of the main facade, in relation with the
entrance and the protection covering may be observed.
Autor
text / Text author: Elena-Codina
DUȘOIU
15. Vila Dem.
Iuraşcu Villa
1935 Strada
Emanoil Porumbaru 24
Vila cu aspect
auster, cu un volum curat, este compusă din două paralelipipede de dimensiuni
diferite. Paralelipipedul de colț prezintă pe fațada principală o compoziție de
trei volume care străpung planul acesteia, ieșind asemenea unor sertare. Cel
mai prezent este cel cu dedicat vestibulului, extins parcă telescopic cu o
copertină subțire, care anunță intrarea. Ușa de intrare, cu grilaj lucrat în
metal, contrastează prin complexitatea modelului cu simplitatea sobră a casei,
funcționând ca un detaliu atent studiat menit să amplaseze imobilul în cadrul
stilului Art Deco. Corpul de iluminat de pe intradosul copertinei, împreună cu
cele două coloane epurate și porțile joase contribuie la această atmosferă Art
Deco.
The austere villa with a clean lines is composed by two
different sized box-like volumes. The corner box exhibits on the main facade a
composition of three volumes that protrude its’
skin, resembling outward drawers. The strongest volume is the one dedicated to
the vestibule, extended almost in a telescopic manner through a thin canopy
that announces the entrance. The front door, with a lacey metal work, comes
into contrast with the sobre simplicity of the house through its’ complexity,
working as a carefully studied detail, meant to place the building within the
Art Deco style. The lighting fixture underneath the canopy, together with the
two cleansed columns and the low gates contribute to the Art Deco atmosphere.
Autori text / Text
authors: Răzvan LĂCRARU, Mihaela LĂCRARU
16. Vila Panait
Mazilu Villa
1935 Strada Popa
Savu 76
Vilă Modernistă,
parter si un etaj, ce se remarcă în contextul străzii prin perdeaua de brazi
înalţi care fac dificilă percepţia sa în totalitate, creând un trafor natural.
Spiritul anilor '30 începea să se simtă în creaţia arhitectei, executată pentru
beneficiarul inginer Panait MAZILU. Pe lângă elemente mai vechi din creaţia
arhitectei (organizarea ferestrelor în pachete de câte trei, marcarea
ancadramentelor şi a cornişei) apar detalii specifice limbajului arhitecturii
de avangardă: organizarea faţadelor prin proporţionarea golurilor, eleganţa
volumelor, balconul de colţ cu parapet plin, fereastra de tip ‘pachebot’.
Intrarea este protejată de balconul de deasupra, cu formă în zig-zag, care
devine şi element definitoriu în volumetria clădirii. Se remarcă detaliul
treptelor rotunjite la margine, cu balustru de colţ şi parapet de dimensiuni
generoase. Fereastra de colţ, care permite mărirea cantităţii de lumină solară
ce pătrunde în casă, este prezentă atât la nivelul parterului, cât şi al
etajului. Un element caracteristic casei este şi detaliul copertinei subţiri,
prezentă în formă mai generoasă la nivelul etajului, peste balcon, şi de
dimensiuni reduse peste intrarea secundară.
The building is a Modernist one-storey villa,
remarkable in the actual context of the street by the line of fir trees
conceiving a natural curtain, that make its total perception difficult. The
spirit of the '30s announces its presence within this creation of the
architect, conceived for the owner engineer Panait MAZILU. Together with older
elements present in the creation of the architect (organisation of windows in
packs of three, the underlining of window frames and cornice) the specific
details of avant-garde architecture appear: the organizing of facades through
the proportion of openings, the elegance of simple volumes, the corner balcony
with a massive parapet, the ‘cruise liner’ window. The entrance is protected by
the balcony above, conceived in a zigzag form, that becomes a defining element
for the general volume. The detail of the entrance stair is remarkable, with
its curved steps and a thick pillar sustaining the balustrade. The corner
window that allows the increasing of the amount of natural light that enters
the house is present in the ground floor and in the upper one as well. A
characteristic element of the house is the detail of the thin covering which is
present above the balcony and the secondary entrance.
Autor
text / Text author: Elena-Codina
DUȘOIU
17. Vila Constanţa
şi Ioan G. Haret Villa
1942 Strada Jean
Texier 7
Deși nu cunoaștem
relația de rudenie dintre inginerul HARET, soțul Virginiei ANDREESCU HARET și
Ioan HARET, aceasta sigur exista, numele nefiind o simplă coincidență. Ni se
pare relevant acest fapt, deoarece ar însemnă că, exact ca atunci când își
proiectează propria locuință pe Bulevardul Lascăr Catargiu, și aici alege o expresie
arhitecturală Modernistă (chiar dacă în cazul propriei locuințe Art Deco-ul are
ponderea mai mare în estetica fațadelor). În ambele situații a avut libertatea
de a proiecta cum își dorea și a ales expresia contemporană a Modernismului.
În cazul vilei din
strada Jean Texier principalul element este intenția schițată de a continua
bandourile parapeților ferestrelor sub forma celor două balcoane de deasupra
intrării, speculând astfel orizontalitatea (susținută de obicei de
ferestrele-bandou) pe o fațadă altminteri ușor elansată. Anii războiului în
care a fost construită își pun amprenta pe clădire, aceasta fiind printre cele
mai austere lucrări ale arhitectei. Este interesant cum expresia arhitecturală
poate funcționa ca un barometru al stării de pace-război, abundență-neîndestulare.
Although
the degree of kin between engineer HARET, Virginia ANDREESCU HARET’s husband
and Ioan G. HARET is not known to us, the kinship existed, for the name could
not have been a mere coincidence. We find this relevant, because it means that,
just as when she designs her own residence on Bulevardul Lascăr
Catargiu, here she also chooses a Modernist architectural expression (even
though for her own home Art Deco carries a greater weight for the esthetics of
the facades). In both cases she had the freedom to design the way she wanted
and she chose the contemporary expression of Modernism.
In the case of the villa on Jean Texier Street the main
element is the outlined intention to continue the bands of the window parapets
through the shape of the two balconies directly above the entrance, thusly
speculating the horizontal direction (usually emphasised by band windows) on a
otherwise vertical facade. The war years throughout which this building was
erected took their toll on the villa, making it one of the most austere works
of the architect. It is
interesting how the architectural expression can work as a barometer of the
state of peace-war, plenty-scarcity.
Autori text / Text
authors: Răzvan LĂCRARU, Mihaela LĂCRARU
18. Vila I.
Constantinescu Villa
1936 Intrarea
Bitolia 11
Casa, situată în
zona de parcelări Moderniste din nordul capitalei, în vecinătatea pieţei
Dorobanţi, este în imediata apropiere a numeroase zone protejate. Casa însăşi
este în stil modernist, cu parter, etaj
şi demisol, balcoane şi bovindou, specifice perioadei. Ferestrele fac
impresia de bandă trecând de colţ, cu pilastrul marcat. Casele Virginiei ANDREESCU
HARET au o istorie proprie, aici ‘a locuit şi creat muzică, între 1981-1990
unul dintre muzicienii noştrii de seamă, compozitorul, violonistul şi
profesorul Grigore Nica (1936-2009), membru al Uniunii Criticilor, Redactorilor
şi Realizatorilor Muzicali „Mihai Jora” din România’ (plăcuţă comemorativă).
The house,
situated in the northern Modernist residential parks, close to Dorobanţi Square,
is close to numerous protected areas. The house itself is of Modernist style,
with a ground floor, upper floor and high basement, with balconies and
bow-window, typical for the period. The windows give the impression of a band-window
going around the corner, with a marked pillar. The houses of Virginia ANDREESCU
HARET have their own history, here ‘lived and created music from 1981 to 1990
the professor Grigore Nica (1936-2009), member of the Union of Critics, Editors
and Music Producers „Mihai Jora” of Romania’ (Commemorative plaque).
Autor
text / Text author: Maria
BOŞTENARU-DAN
19. Vilele Papiniu Villas
1925 Strada Roma 54-56
În fapt două clădiri simetrice cuplate, vilele PAPINIU sunt
dominate de cele două bovindouri simetrice care adăpostesc de fapt doar logii,
nu și spații închise. Aceste două bovindouri împrumută, prin bogata lor
decorație, un aer Neoromânesc intregului ansamblu, care de altfel ar putea fi
considerat sobru în rest. Cartușele și traforurile decorate cu motive florale
ne-ar putea duce cu gândul chiar la izvoarele Art Nouveau ale Neoromânescului,
dar proporțiile coloanelor și forma arcelor de la etaj ne readuc în stilul
național local.
Axul de simetrie
generat de cuplarea vilelor este subliniat de pătratul definit de cele două
bovindouri, care confirmă crearea unui centru vizual al fațadei principale.
Actually
two adjacent symmetrical buildings, the PAPINIU villas are dominated by the two
symmetrical bow-windows that actually only house two loggias, no enclosed
spaces. These two bow-windows lend, through their rich decorations, a
Neo-Romanian atmosphere to the entire ensemble, which could otherwise be
considered sober. The cartouches and pierced tracery panels decorated with
floral motifs could even make us think of the Art Nouveau origins of the
Neo-Romanian style, but the proportions of the columns and the shape of the first
floor arches bring us back to the local national style.
The
symmetry axis generated by the joining of the villas is emphasized by the
square the two bow-windows define, which confirm the creation of a visual
center of the main facade.
Autori text / Text
authors: Răzvan LĂCRARU, Mihaela LĂCRARU
20. Vila Inginer
I. Catuniari Villa
1920’ Strada
Washington 30
Momentan aflată în proces de restaurare, vila de la numărul 30 de pe
strada Washington este un exercițiu de arhitectură Neoromânesc, care se remarcă
datorită arcelor și brâului-friză executate în cărămidă aparentă. Elementele de
morfologie care definesc această clădire, cum ar fi colțul tratat cu trei arce
pe o parte și unul de cealaltă care sprijină pe coloane, contraforții puternici
de colț la nivelul parterului, terasa de la etaj și altele, se regăsesc și la
alte lucrări ale arhitectei, dar contrastul de materiale (tencuială - cărămidă
aparentă) este un experiment pentru Virginia ANDREESCU-HARET. Din lucrările pe
care am reușit să le identificăm în București, a mai folosit cărămidă numai la
fațadele Liceul Dimitrie Cantemir.
Pentru a tempera
compoziția fațadelor, arhitecta nu a folosit capiteluri ornate ca la vilele
STĂNESCU și LUPU, ci a recurs la coloane de inspirația Dorică, deși aduse la
proporții Neoromânești.
Ca la multe
lucrări ale arhitectei, este interesant de urmărit studiul proporțiilor
fațadei, spre exemplu ferestrele cu proporția de aur de la etaj, parapeții
acestora gândiți conform aceluiași raport și altele.
Presently undergoing a restoration process, the villa at
number 30 on Washington Street is an exercise of Neo-Romanian architecture,
which stands out due to the apparent masonry arches and frieze. The morfological elements that define this
building, like the corner with three column arches on one side and one on the other, the powerful corner buttresses on
the groundfloor, the terrace on the first floor and others, can be found within
other works of the architect, but the texture contrast (rendering vs. masonry)
is an experiment for Virginia ANDREESCU HARET. Out of the works that we have
identified in Bucharest, she only used apparent masonry on the facades of the
Dimitrie Cantemir High School.
In order to moderate the composition of the facades, the
architect did not use the ornate capital that we can see at the STĂNESCU and
LUPU villas, but she used Doric capitals, although of Neo-Romanian proportions.
As with many of the architects’ creations, here to is interesting to
follow the study of facade proportions, for example the Golden Ratio first
floor windows, their parapets within the same ratio and others.
Autori text / Text
authors: Răzvan LĂCRARU, Mihaela LĂCRARU
21. Vila Nicu
Stănescu Villa
Casa este
construită în stil neoromânesc, însă cu decoraţie austeră, pentru avocatul Nicu
STĂNESCU, în vecinătatea ‘parcului Bonaparte’. Locuinţa din strada Paris nr. 43
prezintă un volum rezultat din intersecţia unui paralelipiped tăiat in ‘L’ cu
un corp parter, reprezentând o loggie închisă cu arcade trilobate acoperită de
o terasă accesibilă de la nivelul etajului. Restaurarea recentă a păstrat mai
multe elemente originale ale paramentului, printre care: decoraţia
ancadramentelor, a cornişei şi a parapetului golurilor de la etaj, copertina
sprijinită pe console din lemn decorative, aflată la nivelul superior, cele
două copertine semicilindrice, tot pe structură din lemn, aflate pe faţada
laterală de est. Totuşi, este de bănuit că în urma restaurării decoraţia
paramentelor a fost simplificată. Balustrada metalică a terasei de la etaj
aflată înspre
stradă nu este originală, iar curbura arcaturii trilobate a fost simplificată
în urma restaurării. Se remarcă gardul care păstrează caracteristicile celui
original: montanţi masivi de beton cu învelitoare de ţiglă şi panouri din
elemente de lemn cu motiv geometric ortogonal dispuse deasupra unui soclu de
beton. Curtea are două intrări dispuse pe la cele două extremităţi ale
parcelei, una dintre ele fiind marcată distinctiv cu stâlpi mai înalţi în
cadrul împrejmuirii. Pe fundul de
lot există o anexă a casei, construită deasemenea în stil neoromânesc.
The house located at 43 Paris Street was built in Neo-Romanian
style, but with austere decoration, for lawyer Nicu STĂNESCU, in the
neighbourhood of the ‘Bonaparte’ park.
The residence is a volume that resulted from the intersection between an
L-shaped volume and a ground-floor volume that is in fact a loggia enclosed
with trefoil arches and covered by a terrace which is accessible from the upper
floor. Recent restoration kept various original elements of the surface of the
facades: the decoration of window frames, of the cornice and of the parapet of
the openings from the upper floor, the canopy supported by a wooden decorated
structure, the two wooden semi-cylindrical canopies on the eastern facade.
However, decoration seems to have been simplified after restoration. The metal
railing of the first floor terrace is not original and the form of the arches
seems to have been modified. The present enclosure keeps the characteristics of
the original one: tall concrete pillars covered in ceramic tile and wooden
panels with orthogonal patterns sustained above a tall basement. The courtyard
has two entrances at each extremity of the plot, the main one being marked by a
distinctive gate. In the back of the plot there is an annex of the house, also
built in Neo-Romanian style.
Autor
text / Text author: Elena-Codina
DUȘOIU
22. Vila Inginer
Dionisie Germani Villa
1923 Strada Paris
45
Casa a fost
construită în aceeaşi zonă a "parcului Bonaparte", pentru inginerul
Dionisie GERMANI. Ceva mai simplă, dar mai înaltă decât vecina sa de la numărul
43, casa din strada Paris nr. 45 prezintă un volum masiv, organizat în jurul
corpului central, care domină compoziţia. Se păstrează învelitoarea originală
din ţiglă solzi aşezată peste tronsoanele de acoperiş în 4 ape, cu lucarne
generoase, pe structură din lemn. Actuala culoare cenuşie a tencuielii nu pune
suficient în valoare decoraţia în stil neoromânesc, păstrată parţial
(balustradă cu colonete, ancadramente de arce în mâner de coş şi ferestre
drepte, motiv decorativ pentru parapetul ferestrelor).
The house was built in the same area of the Bonaparte
park for engineer Dionisie GERMANI. Somehow simpler but taller than its
neighbour at 43 Paris Street, the house at no. 45 presents a massive volume,
organized around the central body that dominates the composition. The
original four sloped roof, covered with
ceramic tiles, with generous dormers on wooden structure is still kept. The present
grey colour of the facade does not put bring out the true potential of the
Neo-Romanian decoration, which has been partially kept (balustrade with small
columns, frames of the depressed arches and of rectangular windows, decoration
on the window parapet).
Autor
text / Text author: Elena-Codina
DUȘOIU
23. Vile Ziarul
Universul Villas
1927 Strada Madrid
5
Ansamblul de vile
din strada Madrid au fost proiectate de Virginia ANDREESCU HARET pentru
tragerile la sorţi pentru abonaţii ziarului Universul. Vilele au fost gândite cu siluete
masive Neoromânești și cu ornamente simplificate. Principala caracteristica
care atrage privirea este vibrația discreta a volumelor, creată de contraforții
de colț și, în special, de rezolvarea de colț prin intermediului bovindoului
circular. La nivelul trecătorilor, cele patru vile etalează un parter auster,
aproape opac, însă etajul este puternic vitrat cu ferestre de proporția de aur,
ritmat așezate pe toată lungimea fațadelor.
Copertinele și
streșinile puternice contribuie la imaginea Neoromânească a clădirilor,
împreună cu consolele sculptate de lemn.
The ensemble
of villas on Madrid Street was designed by Virginia ANDREESCU HARET for the lottery
for the subscription owners for Universul newspaper. The villas were conceived
with massive Neo-Romanian silhouettes and cleansed decorations. The main
feature that catches the eye is the discrete vibration of the volumes,
generated by the corner buttresses and, especially, by the circular corner
bow-window. At passer-by eye level the four villas exhibit an austere ground
floor, almost opaque, but the first floor has a multitude of Golden Ratio
windows, setting a rhythm across the entire facades.
The
powerfull canopies and overhangs chip in to the Neo-Romanian look of the
buildings, together with carved wooden supports.
Autori text / Text
authors: Răzvan LĂCRARU, Mihaela LĂCRARU
24. Imobil de apartamente
Apartment
Building
Imobilul de
apartamente aflat la intersecția Străzii Frumoasă cu Calea Victoriei a fost
construit de societatea Construcția Modernă în cadrul unui program creștere a
numărului de locuințe accesibile ca preț. Paternitatea acestui proiect este
atribuită de literatura de specialitate arhitectei Virginia ANDREESCU HARET,
deși există cel puțin un articol care pune sub semnul întrebării acest fapt.
Cert este că arhitecta a lucrat la această societate în perioada aceea și,
având în vedere că cealaltă lucrare în întregime eclectică a arhitectei este
lucrată în echipă, probabil că și la această clădire ANDREESCU HARET a făcut
parte dintr-un colectiv. Imobilul este organizat în patru tronsoane, deși
aspectul este unul continuu, fluid, preluând colțul și realizând o legătură
coerentă între cele două străzi.
Cele două fațade
orientate spre străzi sunt tratate ca una singură, curbată, cu zona colțului
subliniată cu fronton și cornișă. Toată această fațadă este împărțită în trei
registre: parterul comercial, tratat ca un soclu cu bosaj pronunțat; etajele
unu-patru – un registru ritmat de traveile elansate; mansarda, ușor mascată de
o cornișă puternică, întreruptă doar de traveea de colț.
Întregul ansamblu
este ornat cu decorații clasicizante, iar elementele variate de morfologie ne
conduc la a încadra această clădire în repertoriul Eclectic. Din păcate,
colțul, elementul principal al fațadei curbate, este orientat spre Nord, ceea
ce face ca jocurile de adâncime a fațadei să treacă neobservate, dar fațada
dinspre Palatul Cantacuzino oferă de asemenea o plastică valoroasă, care
beneficiază și de lumină potrivită.
The
apartment building at the intersection of Strada Frumoasă and Calea Victoriei
was built by the Construcția Modernă Company as part of a program for
increasing the number of affordable housing units. The ownership of the design
for this project belongs, according to dedicated literature, to Virginia
ANDREESCU HARET, although, there is at least one article that questions this
fact. What is certain, though, is that the architect worked for this company in
that period, and, seeing as how the other entirely eclectic work of hers was
cosigned, it is likely that for this building as well Virginia ANDREESCU HARET
could been part of a design team. The building is organized in sections,
although the appearance is continuous, fluid, assuming the corner and realizing
a coherent connection between the two streets.
The
two facades that face the streets are treated as a single, curved facade, with
the corner area emphasized by a pediment and cornice. This entire facade is
partitioned into three registers: the commercial ground floor, treated as a base
with powerful bossage; floors one to four – a register defined by the rhythm of
the slender bays; the mansard, slightly masked by a powerful cornice,
interrupted only by the corner facade bay.
The
entire ensemble is enriched by classical ornaments, and the varied morphology
leads us to assign this building to the Eclectic repertory. Unfortunately, the
corner, the main element of the curved facade, faces North, which renders the
play on facade depth planes unnoticed, but the facade facing the Cantacuzino
Palace also offers a valuable composition, which receives the correct light.
Autori text / Text
authors: Răzvan LĂCRARU, Mihaela LĂCRARU
25. Vila
Ianculescu (Rosetti) Villa
Complexul din
strada Povernei era protejat ca monument (cod LMI B-II-m-B-19465), dar
actualmente nu mai este inclus în listă. Intervenţia de o mare sensibilitate a
Virginiei ANDREESCU HARET condusese la un complex armonios al construcţiei de
secol XIX cu extinderea şi supraînălţarea cu etajele 2 şi 3, în 1944
adăugându-se al 4-lea, şi era totodată una din puţinele intervenţii pe existent
din perioada interbelică. În Slovenia, arhitectul Joze PLECNIK, a operat astfel
de intervenţii de restaurare în aceeaşi perioadă, dar este un exemplu rar.
Construcţia iniţială era un Art Nouveau construit de Wilhelm BAST în 1891. Casa
Rosetti-Soleşti, cea demolată, are o istorie remarcabilă în ce priveşte
locuitorii ei. „Aici au locuit Theodor Rosetti-Soleşti (Solescu), fratele
Elenei Doamna, sotia lui Alexandru Ioan Cuza-Vodă, impreuna cu soţia sa,
Pulheria (1847-1925)” se scrie în raportul Observatorului Urban privind demolarea.
În momentul de faţă vegetaţia acoperă mutilarea ansamblului.
The complex in
Povernei street was listed as monument (cod LMI B-II-m-B-19465), but right now
it isn’t anymore. The intervention of great sensibility of Virginia ANDREESCU
HARET had led to a harmonious complex of the 19th century building with the
extension and addition of the 2nd and 3rd upper floors, in 1944 being added a
4th. In Slovenia, the architect Joze PLECNIK, made this kind of interventions
of restoration during the same period, but it is a rare example. The initial building
was drawn within Art Nouveau lines by Wilhelm BAST in 1891. The Rosetti-Soleşti
house, the one demolished, had a remarkable history regarding its inhabitants:
‘Here lived Theodor Rosetti-Soleşti (Solescu), the brother of Elena Doamna, the
wife of Prince Alexandru Ioan Cuza, together with his wife Pulheria
(1847-1925)’ is written in the report of Observatorul Urban regarding the
demolition. Currently vegetation covers the mutilation of the ensemble.
Autor
text / Text author: Maria
BOŞTENARU-DAN
26. Vila
Virginia şi Spiru HARET
Virginia and
Spiru HARET Villa
1931 Bulevardul
Lascăr Catargiu 14
Cea de-a doua
reşedinţă a Virginiei şi a lui Spiru HARET este una în care volumetria şi
faţadele sunt de factură funcţionalistă. Casa are parter şi două etaje, cu
scara accentuată în zona colţului şi balcoane la faţadă, care se continuă cu o
zonă de tip bovindou peste garaj, tipic pentru imobilele interbelice. În
planurile publicate din revista din 1976, în utilizarea din perioada R.S.R.,
casa cuprindea un parter cu zonă de zi şi de noapte, cu accesul spre zona de servicii/bucătărie
din spate, care cuprinde şi o scară de servici, şi două etaje identice cu zonă
de noapte şi o zonă de zi, dar care înglobează birouri, zona de zi fiind redusă
la hol-sufragerie, fără lumină naturală. Aceste planuri diferă de cele de la arhive,
faţă de care sufrageria a fost înlocuită cu dormitoare la etaj. Se pare că în
istoria ulterioară a utilizării casei al doilea etaj este proprietatea unei
alte familii, existenţa unei bucătării şi zone aferente la toate nivelele
făcând posibil acest lucru. Observăm în plan pereţi de umplutură şi marcări ale
unor noduri de tip stâlp, care ne conduc la ideea unei construcţii tot din
beton armat. Restaurarea casei s-a redus la o parte a acesteia.
The second house of
Virginia and Spiru HARET is one in which the volume and the facades carry a functionalist
influence. The house has a ground floor and two upper floors, with the
staircase emphasized in the corner region and balconies on the facade, which
are continued with a bow-window area over the garage, typical for the buildings
of the inter-war period. In the plans published in the 1976 magazine, in the
use during the socialist time, the house included a ground floor with day and
night zone, with the access to the service zone/kitchen from behind, where there
was also a service stair, and two identical upper floors with night and day
zone, but which include offices, the day zone being reduced to hall-dining
room, without natural light. These plans differ from those in the archives,
compared to which the dining room was replaced with bedrooms in the upper
floors. It seems that in the later history of the use of the house the second
floor is in the ownership of another family, the presence of a kitchen and the
related zone on every level making this possible. We see in the plan the infill
walls and markings of nodes resembling columns, which leads us to the idea of another
reinforced concrete building. The restoration of the house was reduced to treating
only a part of it.
Autor
text / Text author: Maria BOŞTENARU-DAN
27. Vila
Augustin OPRAN Villa
1928 Strada Alexandru Philippide 15
Concepută într-un limbaj Neoromânesc sobru și masiv, vila de
la numărul 15 pe strada Alexandru
Philippide se remarcă printr-un joc de volume bine controlat: bovindoul dinspre
stradă, accentul vertical pe trei niveluri din traveea mediană a fațadei lungi,
împreună cu foișorul de colt generează o alternare plăcută a planurilor fațadei
și tușe puternice de umbră.
Atât bovindoul cât
și volumul vertical dinspre curte utilizează o simetrie atent compusă, generând
un sentiment de ordine și axialitate în cadrul fațadelor de altfel foarte
divers perforate de ferestre, uși, ancadramente și ocnițe de varii forme și
proporții.
Aspectul aerisit
și filiform al structurii foișorului contrastează într-o manieră jucăușă cu
masivitatea consolelor bovindoului, a arcului ferestrei (turtit parcă de
greutatea aceluiași bovindou de deasupra), a contraforților de colț și a
amplului acoperiș. Acest joc de materialitate mai apare în opera arhitectului
la Vila dr. N. Gh. Lupu (1929) și la Ansamblul Depozit de vinuri şi locuinţe
salariaţi ale Băncii Viticole (1928).
Conceived
in a sobre and massive Neo-Romanian style, the villa at 15 Alexandru Philippide
Street distinguishes itself through a well controlled play on volumes: the streetside
bow-window, the three level high vertical accent that occupies the middle bay
of the long facade, together with the corner belvedere generate a pleasant
alternation of facade planes and powerful brush strokes of shade.
Both the
bow-window and the courtside vertical volume use a carefully composed symmetry,
generating a sense of order and axiality within the facades,that are otherwise
diversely perforated by windows, doors, window frames and blind niches of
varied shapes and sizes.
The
airy and thin aspect of belvedere structure comes into playful contrast with
the massivity of the bow-window supports, of the depressed arch (which seems to
be bent by the weight of the same bow-window above), of the corner butteresses
and of the ample roof. This play on textures reappears within the architects’
work on Dr. N. Gh. Lupu Villa (1929) and on the Wine warehouse and living
quarters for Banca Viticolă (1928).
Autori text / Text
authors: Răzvan LĂCRARU, Mihaela LĂCRARU
28. Vila dr. Nicolae
Gheorghe Lupu Villa
La doi ani după ce
proiectează Centrul de Cercetări Antropologice al Universității de Medicină
Carol Davila, Virginia ANDREESCU HARET proiectează şi construieşte pentru
academicianul (atunci conferenţiar doctor) Nicolae Gheorghe LUPU (1884-1966) o
reşedinţă de un Neoromânesc matur cu aluzii și tendințe Art Deco.
Volumul simplu și
elegant al corpului dinspre stradă are puține abateri de la un paralelipiped
perfect adapostit sub acoperiș: nișa intrării principale, foișorul și
teșitura unui colț, ambele la etaj. Majoritatea ancadramentelor sunt reduse la
profilaturi epurate și solbancuri susținute de denticuli fini, ceea ce face ca
ancadramentul intrării, cel al ferestrei de colț și foișorul să iasă în evidență
în întreaga compoziție. Contrastul de ornamente proiectat cu finețe este bine
pus în valoare de calitatea cioplirii în piatră și în lemn.
Corpul cu foișor
este un alt prilej pentru contrast la această vilă: parterul este foarte masiv,
mimând un cerdac, dar cu coloane puternice și cu golurile zidite, iar structura
etajului (strict în această zonă) este foarte aerisită, cu elemente fine din
lemn.
Vila, deși
discretă, este una dintre prezențele cele mai plăcute de pe acest bulevard
elegant.
Two
years after she designs the Anthropology Research Center for the Carol Davila
Medical University, Virginia ANDREESCU HARET designs and builds for academy
member (back then associate professor) Nicolae Gheorghe LUPU (1884-1966) a
mature Neo-Romanian residence with Art Deco hints and suggestions.
The
simple and elegant volume of the street side part of the building has few
deviations from a perfect parallelepiped harbored under the roof: the main
entrance niche, the belvedere and the beveling of a corner, both on the upper
floor. Most of the window frames are reduced to cleansed profiles and window aprons
supported by refined dentils, which makes the stone frames of the front door
and of the corner window and the entire belvedere really stand out within the
whole composition. The refined design of the decoration contrast is very well
emphasized by the quality of the stone and wood carving.
The
belvedere part of the building is another contrast opportunity for this villa:
the ground floor is massive, simulating a porch, but having strong columns and
filled openings, while the structure of the upper floor (strictly in this area)
is very ethereal, with refined wood elements.
The
villa, although discreet, is one of the most pleasant elements on this elegant
boulevard.
Autori text / Text
authors: Răzvan LĂCRARU, Mihaela LĂCRARU
29. Imobilul Gongopol Building
1924 Strada Icoanei 40
Imobilul de locuințe colective din strada Icoanei a fost
proiectat în liniile stilului Neoromânesc târziu, cu elemente decorative
simplificate, dar cu vădite trimiteri la vocabularul decorativ românesc:
ferestre cu trei arce fără tiranți (grație utilizării betonului armat),
utilizarea ocnițelor, brâie pronunțate (chiar dacă nu sunt împletite).
Fațada principală, deși asimetrică, a fost gândită în două
travei alăturate perfect simetrice (nu între ele). Traveea din stânga este dominată de un cartuș cu șase
ferestre la etajele 1 și 2, unite prin brâie ieșite în relief. Traveea din
dreapta este de fapt compusă dintr-un bovindou care se desfășoară pe întreaga
înălțime a fațadei, puternic vitrat, din nou datorită noilor tehnologii
constructive.
Rezultatul
adaptării a două axe de simetrie pentru fațada principală a fost elansarea
acesteia, oferindu-i o verticalitate artificială dar bine controlată, susținută
de ferestre înalte și balcoane franțuzești.
The
apartment building on Strada Icoanei was designed within the lines of the
Neo-Romanian style, with simplified decorations, but with obvious references to
the Romanian decorative vocabulary: triple-arched windows without any tie beams
(due to the use of reinforced concrete), the use of blind niches, thick (even
though not woven) profiles.
The
main facade, although asymmetrical, was devided into two perfectly symmetrical
(not to each other) facade bays. The left bay is dominated by a cartouche with
six windows on the first and second floors, windows that are interconnected by
ample facade profiles. The bay on the right is actually a generously glazed
bow-window that spans over the entire height of the façade, also made possible
by the new construction means.
Autori text / Text
authors: Răzvan LĂCRARU, Mihaela LĂCRARU
30. Liceul
Dimitrie Cantemir High School
1925 Bulevardul
Dacia 117
Clădirea Liceului
Dimitrie Cantemir este proiectată, conform literaturii de specialitate, de
Virginia ANDREESCU HARET și N. STĂNESCU. Clădirea masivă este compusă din
corpul central, cu intrarea, și trei aripi care închid o incintă destinată
elevilor. Corpul central se adresează intersecției, iar fațada principală a
acestuia definește un pătrat. Însăși împărțirea fațadei în trei registre
orizontale și în trei travei verticale sugerează o tratare temperată, care nu
favorizează nici una din cele două direcții. Cele trei aripi cu săli de clasă
sunt definite de ritmul orizontal al alternării ferestrelor cu fâșii de
cărămidă aparentă. Întregul ansamblu este coerent și omogen decorat cu motive
Neoromânești: brâie și ancadramente în dinți de fierăstrău, ancadramente
cu ‘noduri’, coloane și portal Brâncovenești. Fațadele, dominate cromatic
de cărămizile roșiatice, sunt de aproximativ nouă decenii o prezență iconică a
cartierului și a bulevardului.
The
building of the Dimitrie Cantemir High School was designed, according to
dedicated literature by Virginia ANDREESCU HARET and N. STĂNESCU. The massive
building comprises of the central body with the main entrance, and three wings
that enclose a yard, dedicated to student use. The central body addresses the
intersection, and its main facade defines a square. The partition itself of the
facade into three horizontal registers and three vertical bays suggests a
temperate treatment that does not favor either of the two directions. The three
wings that harbor classrooms are defined by the horizontal rhythm of
alternating windows and apparent masonry strips. The entire ensemble is
coherently and homogenously decorated with Neo-Romanian motifs: saw tooth
profiles, window frames with ‘knots’, the columns and portals influenced by the
art of Brâncoveanu period. The facades, chromaticly dominated by the reddish
masonry, have been an iconic presence of the neighbourhood for almost nine
decades.
Autori text / Text
authors: Răzvan LĂCRARU, Mihaela LĂCRARU
31. Vila ing. P.
Leibovici Villa
1926 Intrarea Spătarului 5
Intrarea
Spătarului cuprinde două case ale Virginiei ANDREESCU HARET, situate vis-a-vis:
prima reşedinţă a autoarei la numărul 8, şi o altă clădire la numărul 5. Ambele
prezintă un plan neregulat şi arhitectură Neoromânească. Conformaţia este
marcată de situarea în locul de intoarcere a fundăturii, cu o parte îngustă la
stradă şi faţadă laterală oblică. Colţul este marcat de un volum circular,
precum în ansamblul de vile pentru funcţionari, cu care se înrudesc şi
acoperirile peste anumite ferestre, nu şi peste intrare. Intrarea este astfel
încadrată de volumul circular al colţului şi un bovindou semicircular. Casa are
parter, demisol şi un etaj, şi acoperiş în şarpantă.
Intrarea
Spătarului includes two houses by Virginia ANDREESCU HARET, situated on
opposite sides of the road: the first residence of the author at number 8 and
another building at number 5. Both present an irregular layout and Neo-Romanian
architecture. The conformation is marked by the situation in the round where
the cul-de-sac allows U-turns, with a narrow part to the street and an oblique
lateral facade. The corner is marked by a rounded volume, as in the case of the
villa ensemble for state employees, with which it also shares the roof above
some windows, although not over the entrance as well. The entrance is thus
framed by the circular volume of the corner and a semicircular bow-window. The
house has ground floor, a high basement and an upper floor, and pitched roof.
Autor
text / Text author: Maria
BOŞTENARU-DAN
32. Vila HARET Villa
1926 Intrarea Spătarului 5
Construită în anul
1926 ca primă reşedinţă a arhitectei şi a soţului său Spiru HARET-GOLD, inginer
constructor, fiul cărturarului Spiru HARET, casa din Intrarea Spătarului oferă
o căldură aparte, o domesticitate a locuirii susţinută în mod fericit de stilul
Neoromânesc. Este caracteristic limbajului arhitectei turnul cilindric de colţ,
orientat către stradă, cu bovindou la parter şi logie circulară la etaj,
protejată de o cornişă cu streaşină generoasă. În compoziţia faţadei se remarcă
decoraţia balustradelor, complexă însă disciplinat integrată liniilor de forţă
ale elevaţiei, şi pilaştrii adosaţi din dreptul bovindoului, ca şi
ancadramentele de factură neoromânească şi micile ferestre de tip “ocniţe”, cu
trimiteri către stilul Brâncovenesc, ca şi soclul înalt, impozant, finisat cu
similipiatră. O anumită simplitate în modelul decorativ al cornişei şi al
brâului trimite subtil către stilul Art Déco. Tâmplăria şi închiderea streşinii
(decoraţii, căpriori) sunt originale. Este caracteristică acestei locuinţe
dublarea intrării dinspre stradă, casa fiind gândită în aşa fel încât să poată
fi ocupată simultan de două familii. Faţada de
acces dinspre fundătura reprezentată de Intrarea Spătarului prezintă o subtilă
concavitate. Se păstreaza uşile de intrare originale, din lemn, cu grilaj în
arc la partea superioară, cu cutie de scrisori proprie încorporată, cu felinare
din fier deasupra şi cu câte o treaptă din marmură.
Built
in 1926 as the first residence of the architect and of her husband Spiru HARET-GOLD,
building engineer, the son of scientist Spiru HARET, the house on Intrarea Spătarului
offers a particularly warm atmosphere, being an extremely domestic residence
completed by the attributes of Neo-Romanian style. The cylindrical tower placed
in the corner and turned towards the street is a specific element for the architects’’
work. In this case it has a bow-window in the ground floor and a loggia
protected by generous eaves. The decoration of the parapets, complex but integrated
to the main axis of the facade, as well as the pilasters linked to the wall,
the window frames and the small windows inspired from the architecture of
Brâncoveanu's churches and the tall basis in artificial stone are the main
elements of the exterior composition. Certain simplicity in the decoration of the
cornice hits towards the Art Deco style. The carpentry and the finishing of the
roof are the original ones. A characteristic of this residence is the double
entrance at street level, the house being conceived in fact for two families.
The access facade presents a subtle concavity. The original entrance doors -
with iron arches in the upper part and old letter boxes - are still present, as
well as the entrance light fixtures and the marble steps.
Autor
text / Text author: Elena-Codina
DUȘOIU
33. Imobilul Societăţii Locuinţe Ieftine
The Building of
Locuinţe Ieftine Company
1926 Bulevardul Hristo Botev 1
Acesta este un
alt imobil multietajat de locuit proiectat în cooperare cu Jean POMPILIAN (1872-1938).
Blocul este situat central, în Piaţa Rosetti colţ cu Strada Hristo Botev.
Poziţia de colţ nu a fost exploatată pentru o soluţie specială, acesta fiind
teşit. Parterul înalt, cu mezanin, adăposteşte spaţii comerciale. Deasupra
acestora se găseşte un registru de trei etaje cu ferestre generoase, care
prezintă însă avarii diagonale la elementele de zidărie, tipice pentru cele
seismice. Acest registru se încheie cu un etaj cu rol de cornişă, etajul IV,
care face trecerea spre registrul următor, al mansardei. Decoraţia este
în stil Neoromânesc.
This is another
multi-story building designed in cooperation with Jean POMPILIAN (1872-1938).
The apartment building is situated centrally, facing Rosetti Square corner with
Hristo Botev Street. The corner position was not exploited for a special
solution, this being simply cut at a 45° degree angle. The high ground floor,
with mezzanine, houses commercial spaces. Above these there is a registry with
three floors with generous windows, which present diagonal cracks on the
masonry elements, typical for the earthquake damage patterns. This registry is
closed by a floor that plays the role of cornice, the fourth upper floor, which
makes the transition to the next registry, that of the mansard. The decoration
is of Neo-Romanian style.
Autor
text / Text author: Maria
BOŞTENARU-DAN
Exceptionale case , articole exceptionale ! Multumim tuturor autorilor !
ReplyDelete